Isnin, 24 Ogos 2009

Keredhaan akan menhapuskan hawa nafsu..

Semua manusia sama sahaja..yang membezakan antara mereka hanyalah rupa,darjat,keturunan dan macam2 lagi..tapi mereka tetap sama memiliki hati dan merupakan hamba Allah Taala..Hari ini tanggal 25 Ogos bersamaan 4 Ramadhan 1430H hatiku terdetik untuk berbicarakan sesuatu perkara yang amat penting dalam kehidupan manusia itu sendiri....

Sabda Rasulullah SAW..." Kenalilah Allah saat anda senang, nescaya Allah akan mengenali anda saat susah."

KENALILAH ALLAH ; berusahalah mencintai dan mendekatkan diri kepada ALLAH dengan mentaatinya, mensyukuri nikmatnya yang telah disempurnakan, bersabar menghadapi ketentuannya yang pahit dan kembali kepadanya sebelum turun bencana dengan kejujuran hati.

KETIKA SENANG ; Ketika anda saat2 lapang, aman, bergelumang dengan nikmat, berumur panjang, dan berbadan sihat. Lakukanlah ketaatan dan keluarkan infak sebagai usaha mendekatkan diri kepada ALLAH sehingga itu menjadi watak anda sebagai tanda pengenalan di hadapan ALLAH.

NESCAYA ALLAH AKAN MENGENAL ANDA SAAT SUSAH ; Pasti dia akan meringankan beban yang anda pikul, dengan membukakan jalan keluar dari segala kesempitan, da dengan memberikan kelegaan dari segala kesedihan yang anda hadapi. Yakni, berkat perkenalan yang pernah dibuat dengannya.

Perkenalan yang istimewa, di dalam hati hamba, adalah sebuah keharusan antara hamba dengan Tuhannya. Dengan perkenalan itu ia akan mendapatkan dirinya dekat dengan-Nya untuk memohon, sehingga ia merasakan kemesraan dalam kesendiriannya dan mendapatkan kenikmatan dalam berzikir, berdoa, bermunajat dan melakukan ketaatan kepadan-Nya. Kesulitan dan beban di alam dunia, di alam barzakh, dan di penantian akan terhapus oleh perkenalan yang istimewa antara dirinya dengan Tuhannya......

Jadi kita semua harus sedar bahawa kita berasal dari Allah dan akan kembali kepadanya semula...Hadith ini banyak mengajar diri kita untuk mengenali lebih akrab dengan pencipta kita...Namun, bukan mudah untuk hati2 yang lansung tidak menyerahkan segala-galanya hanya pada Allah SWT...Ingatlah kita bahawa keredhaan Allah terletak kepada amalan2 yang soleh serta ikhlas hanya kerana-Nya..

Tiada ulasan: