Selasa, 15 Mac 2011

Dunia Sudah Terlalu Tua

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Firman Allah didalam surah Al-Hadid ayat 22 yang bermaksud :

“ Setiap bencana yang menimpa dibumi dan menimpa dirimu sendiri , semuanya telah tertulis dalam kitab ( Lauh Mahfuz ) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh , yang demikian itu mudah bagi Allah”

Semalam.. Sebagaimana yang telah diketahui umum , tanggal 11 mac 2011.. Dunia telah digemparkan dengan kejadian gempa bumi di Jepun berukuran 8.9 Skala Richter yang seterusnya membawa kepada kejadian tsunami.. Tsunami yang melanda beberapa kawasan dinegara matahari terbit itu sekaligus telah membanjiri kawasan pertanian serta menghanyutkan kediaman, kenderaan dan kapal serta turut menyebabkan beberapa kebakaran berlaku.




Firman Allah didalam surah Muhammad ayat 18 yang bermaksud :

“Maka apa lagi yang mereka tunggu-tunggu selain hari kiamat yang akan datang kepada mereka secara tiba-tiba , kerana tanda-tandanya sungguh telah datang . Maka apa gunanya bagi mereka kesedaran mereka itu apabila ( hari kiamat ) itu sudah datang ?”

Satu persatu Allah telah memberi peringatan kepada kita semua bahawasanya dunia ini sudah terlalu tua.. Kejadian yang berlaku di alam semesta ciptaanNya mencelikkan hati dan mengingatkan kita tentang janjiNya ( Hari Kiamat ).. Namun sebahagian manusia masih terus berpaling dari jalanNya..








Jika dihitung satu persatu nikmat Allah dimuka bumi ini.. Mana satukah yang bukan milikNya ? Hatta jasad yang sempurna Allah ciptakan ini juga adalah milikNya.. Sebahagian manusia terlalu asyik mengejar dunia yang sementara , berbondong-bondong mengumpul harta tanpa menilai yang mana halal dan haram disisiNya.. Nafsu dijadikan pakaian dan neraca iman diketepikan.. Dunia dijadikan tujuan sedang matlamat akhir ( hari akhirat yang kekal abadi ) ditinggalkan.. Keseronokan dijadikan pedoman sedangkan Al-Quran dan Sunnahnya dikebelakangkan.. Mana satukah pilihan hati ? Adakah dunia yang bersifat sementara atau kehidupan akhirat yang pasti kekal selamanya ?

Firman Allah didalam surah Al-Ankabut ayat 64 yang bermaksud :

“Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan . Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya , sekiranya mereka mengetahui”

Jika direnungkan ayat ini .. Betapa kasihnya Allah terhadap manusia.. Didalam kalamNya yang agung , telah beberapa kali Allah mengingatkan pada manusia bahawa hidup ini adalah satu keseronokan yang memperdaya.. Tanpa membentengi diri dengan nilai keimanan dan taqwa , dunia yang penuh tipu daya ini akan dirasakan begitu indah sehingga membuatkan diri lupa pada Maha Pencipta.. Dan bahawasanya iblis telah bersumpah dihadapan Allah untuk menyesatkan anak-anak Adam( manusia ) supaya berpaling dari menyembah Allah Yang Maha Esa.. Tipu daya syaitan juga yang sentiasa membuatkan kelalaian dunia indah dan seronok dipandangan mata sehingga hati menjadi buta untuk menilai mana satu dosa dan mana satu pahala..

Dan Allah berfirman didalam surah Al-Qiyamah ayat 13-14 yang bermaksud :

13 : “ Pada hari itu diberitakan kepada manusia apa yang telah dikerjakannya dan apa yang telah dilalaikannya”
14 : “ Bahkan manusia menjadi saksi atas dirinya sendiri”

Allah berfirman lagi dalam surah An-Nur ayat 24 – 25 yang bermaksud :

24 : “Pada hari , (ketika) lidah , tangan ,dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan”
25 : “ Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan yang sebenarnya bagi mereka , dan mereka mengetahui bahawa Allah Maha Benar , Maha Menjelaskan”

Telah sampai kepada manusia tanda-tanda kebesaran dan keagunganNya supaya daripada situ manusia dapat berfikir dan mengingati bahawa dunia yang Allah ciptakan ini tidak akan kekal buat selama-lamanya.. Selagi masih ada waktu dan kesempatan , maka gunakanlah ia dengan sebaiknya kerana kita semua tidak tahu bilakah ajal akan menjemput kita.. Tidak kira tua atau muda , miskin atau kaya .. Semuanya pasti akan kembali menghadap Allah yang Maha Esa.. Dan sesungguhnya Allah Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.. Dan apabila saat itu menjelang tiba , apakah cukup amalan yang dibawa.. Semoga Allah memelihara dan merahmati kita semua dunia dan akhirat.. Semoga Allah melindungi seluruh umat islam diseluruh dunia dan memberi hidayah buat hamba-hambaNya yang tersasar.. Dan Allah itu Maha Besar Pengampunannya lagi Maha Menerima Taubat..

Tiada ulasan: